Sint Jakobskruiskruid feiten en fabels

Zo’n 30 jaar geleden, denk ik, hoorde ik voor het eerst over het Sint Jacobskruiskruid. Ik zat zijdelings in de politiek en we hadden wat afvalligen naar de SP. Bij de SP werd een praktische inzet gevraagd. We hadden af en toe nog contact en zij vertelden dat ze het Sint Jakobskruiskruid uit de bermen verwijderd hadden. Ik had daar mijn vraagtekens bij, maar ben er verder niet op ingegaan en heb me er ook niet verder in verdiept. Foto : Zeeuws Landschap

Afgelopen week had een FB-vriend een post over dit kruid. Ze had het weggehaald en een akelige allergie opgelopen. Ze vroeg ook om het verschil met het Sint Janskruid. Daarnaast deelde ze een artikel van FDF met een provocerende kop met uitroepteken en uitspraken waar ik mijn twijfels bij had. Kop:…maar veroorzaakt ook sterfte onder bijen!.. Van zulke koppen gaan al mijn haren en stekels recht overeind staan. Bijen🐝 🐝 doden? Zo werkt de natuur toch niet, denk ik dan.

Ik klikte het weg, maar zocht het later weer op. Ik ben een beetje voorzichtig met reageren op dit soort artikelen. In het verleden heb ik veel drek over me heen gekregen.

Ik las het stuk grondig, las selectief gebruik van feiten en miste onderbouwing. De toon stoorde me ook: termen als onbenullen en veel dikgedrukt en uitroeptekens. Ik ging verder zoeken. Naast een reactie over de allergie en het Sint Janskruid, plaatste ik op het FB-bericht ook mijn vraagtekens bij het artikel van de FDF en een link naar de site met feiten en fabels over het Jakobskruiskruid. Het leuke was dat ik in dit geval bedankt werd voor de moeite die ik had genomen en het duidelijke verhaal. Ook anderen gaven mijn reactie een like en/ of vulden het aan.

De prachtige foto bovenaan, komt van de FB van het Zeeuwse landschap. Zij schrijven o.a.: …In deze tijd van het jaar krijgen we veel vragen rondom het beheer van velden met Jakobskruiskruid. Dit kruid met zijn felgele bloemen is namelijk giftig voor grote grazers zoals paarden en koeien. Bij bloeiende planten herkennen grazers de geur en laten de planten links liggen, in gedroogd hooi verdwijnt deze geur en kunnen paarden dit onderscheid niet meer maken…”…. “In natuurgebieden zoals Oranjezon en de Slikken van de Heen groeit veel kruiskruid en lopen er verschillende soorten grazers. Deze grazers worden nauwlettend in de gaten gehouden door Free Nature en er is hier nog nooit geconstateerd dat een dier ziek is geworden of overleden ten gevolge van kruiskruidvergiftiging.
De plant is enorm waardevol in de natuur als nectar en voedselplant. Meer dan 150 verschillende insectensoorten maken gebruik van deze plant, waaronder meer dan 30 vlindersoorten…”

Ook de door mij genoemde site geeft duidelijk onderbouwde antwoorden: ..sic”…paarden eten meestal geen levende kruiskruiden. Jakobskruiskruid planten worden slechts in uitzonderlijke gevallen of tijdens voedselschaarste gegeten. Paarden herkennen Jakobskruiskruid in gedroogde vorm echter niet als giftig en Kruiskruid-vergiftiging kan dus optreden als Kruiskruiden in hooi terecht komen dat voor consumptie bedoeld is. Bij de Gezondheidsdienst voor Dieren kun je hooi en kuil laten onderzoeken op de aanwezigheid van giftige planten”… Naar aanleiding van het bericht van FDF , ging RTV Drenthe op onderzoek uit. Zij lieten veel onderzoekers aan het woord en veel beweringen van FDF werden onderuit gehaald.

Ik blijf dus genieten van de felgele bloemen in de berm. Op weg naar Emmen staat het er vol mee. Het blijft dus zaak om niet alles te geloven, verder te zoeken naar informatie en de bronnen te checken. Zo zijn er veel fabels en er is paniek rond bepaalde planten. “Geen vingerhoedskruid in je tuin. Giftig voor je (klein)kinderen. “ Ook hier mist de nuancering. Je moet er heel veel van eten voor het gif werkt. En ik neem aan dat je op je kinderen let. Springbalsemien. “Niet in je tuin. Vreselijk onkruid. Neemt je hele tuin in beslag. “. Het is een prachtige plant en je trekt hem zo weg. Je snapt het al. Die staat bij mij in de tuin. Het Sint Jakobskruid niet en dat zal ook wel zo blijven.

OT / Bij de weg: De boerenprotesten: ze gaan door. Mijn respect hebben ze verspeeld. Protesteren juich ik toe. Maar niet zo: rotzooi op de weg gooien ( ook nog vervuilend) en anderen jouw rotzooi laten opruimen. Die vlaggen van Sleeswijk-Holstein ben ik ook wel zat. Punt is gemaakt. Ik snap de frustratie van boeren. Over de communicatie van de overheid is veel te zeggen. Daarnaast is al jaren bekend dat er iets moet gebeuren m.b.t. het boerenbedrijf en het klimaat. Zo doorgaan kan niet. Denken in oplossingen zou ik graag zien. Ik hoorde trouwens maandag een genuanceerd interview over deze problematiek met o.a Jaap Korteweg ( Vegetarische Slager) en Caroline van der Plas.

Over staartje

vrouw- positief ingesteld- op zoek naar humor- geloof in oplossingen: in JA EN en niet in JA MAAR , met pensioen, fan van lezen, sauna, studeren, luieren,de zon, lekker eten, samen dingen doen, cultuur en natuur, musea- drie leuke kinderen en twee geweldige kleinzonen(2013 en 2015)
Dit bericht werd geplaatst in natuur, Ongewenst. Bookmark de permalink .

18 reacties op Sint Jakobskruiskruid feiten en fabels

  1. Karel zegt:

    goed dat je dit en vele andere fabels eens aan kaart , volgens mij in het leven geroepen door projectontwikkelaars die de hele natuur willen volbouwen
    de link naar FDF laat mij het volgende zien
    ” Je verbinding is niet privé
    Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens van farmersdefenceforce.nl te stelen (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcardgegevens). Meer informatie ”
    geniet van al die prachtige bloemen en planten , maar laat sommigen gewoon met rust
    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ja sinds gisteravond kan ik de link ook niet meer openen. Daarvoor ging het probleemloos. Jammer. In het stuk van RTV-Drenthe wordt het wel langsgelopen. Het lijkt erop dat de site uit de lucht is. Ik vermeld het wel even in mijn blog.
      In dit geval wilde men dat alle provincies het kruiskruid te lijf gingen, desnoods met de gifspuit. Alle provinciale besturen hebben in 2021 deze oproep gekregen.

      Like

      • Karel zegt:

        ik hoop dat de gemeenten de gifspuit voor ongeacht welke plant achterwege laten
        goed maaibeheer en opruiming van sommige planten op plekken als speelplaatsen is meer dan genoeg
        en maak er een schoolvak van , natuur en biologie
        en als ze dan toch goed bezig zijn , het verplichte schoolzwemmen terug

        Geliked door 2 people

      • staartje zegt:

        Ja!!! Schoolzwemmen terug.

        Geliked door 1 persoon

  2. Matroos Beek zegt:

    Vroeger kwamen de schapen de dijken begrazen voor en achter het huis. Plots mocht het niet meer ivm giftige planten. Daarom ben ik blij hier te lezen dat het eigenlijk niet altijd zo is. En inderdaad, je voedt je kinderen toch ook op en wijst hen op allerlei zaken die gevaarlijk en ongevaarlijk zijn. Zij gaan toch niet zomaar van planten eten in de natuur? Is het niet eerder een kwestie van verbondenheid met de natuur en de opvoeding daaromtrent die tekortschiet?

    Geliked door 3 people

  3. Rob Alberts zegt:

    De opgeklopte angst voor planten en dieren?

    Voorgesneden, behandeld, bereid, maar vooral in plastic verpakt in de supermarkt wordt wel gekocht.

    Maar in het wild, in de vrije natuur? Levensgevaarlijk en dodelijk zijn de paniek verhalen!

    Op de bodem van een vijver onder de bladeren van een waterlelie zitten dat is levensgevaarlijk en dodelijk.

    Bezorgde groet,

    Geliked door 2 people

    • staartje zegt:

      Rob, er is wel een kentering gelukkig. Maar we zijn gif in 🌶 🍆 groenten en 🍉 fruit gewoon gaan vinden. We telen heten kopen het in plastic. Ik hoorde vanmorgen nog iets over gif in aardbeien in de supermarkt. 🍓
      Vaak zitten daar commerciële belangen achter. Dat is ook zo bij het Jakobskruiskruid. Het is gewoon ‘ makkelijker’ als het weg is. Dan kun je hooien en het hooi verkopen.
      Maar de groep die het anders wil, wordt groter. Komt goed!

      Geliked door 1 persoon

  4. rietepietz zegt:

    We leven tegenwoordig ( noodgedwongen) veel te ver van de natuur af. En het beetje natuur dat er nog om ons heen is moet op alle mogelijke manieren aangepast worden aan “het gemak van de mens”. De natuur zijn gang laten gaan kan gewoon niet meer omdat er teveel volgebouwd is maar ik blijf gewoon proberen dat waar mogelijk wel te doen, heb dus wél veel groen in de tuin maar géén insectenhotel. Inderdaad moeten ook kinderen om leren gaan met de gevaren van het leven, je haalt ook niet de kachel uit huis om te voorkomen dat een kind zich brandt, je leert het kind wat wel en niet kan. De meeste giftige zaken in de natuur zijn pas gevaarlijk bij een héél grote inname en hebben meestal een smaak die niet aanmoedigt om door te eten na het proeven. Dieren weten dat op instinct. Men is op veel fronten vreselijk doorgeslagen, ik laat me niet gek maken. Zouden ze al door hebben dat je aan het leven sowieso doodgaat ? Misschien wordt het dan ooit nog verboden om kinderen “het leven te schenken” dat is gevaarlijk voor ze, ze gaan er hoe dan ook dood aan. ( Dat zou voor een poosje misschien nog niet zo gek zijn om alles weer in evenwicht te brengen. ) Oke, ik overdrijf een beetje …. daar ben ik dan weer niet de enige in denk ik maar. 😉

    Geliked door 3 people

  5. Anuscka zegt:

    Fijn om te constateren dat jij iemand bent die feiten van fabels kan onderscheiden (en andersom), en zelf nadenkt, en verantwoordelijkheid neemt… Het is al door meer mensen hier gezegd: ‘natuur’ en ‘leven’ wordt door een steeds grotere groep mensen als ‘levensgevaarlijk’ gezien… Betoog van Rietepietz kan ik helemaal onderschrijven!

    Geliked door 1 persoon

    • staartje zegt:

      Het is een beetje raar. Mensen vinden het heel gewoon om aardbeien uit de supermarkt geteeld met gif te eten ( was vandaag weer in het nieuws), maar als de natuur dan iets regelt met gif, raakt men in paniek. Gelukkig is er een steeds grotere groep die ziet dat we zo niet verder moeten. Wat storend is dat dat mensen selectieve en onjuiste informatie voor waar aannemen. Karel noemde dat natuur en milieu en schoolzwemmen weer ingevoerd moeten worden als vak. Ook iets als kritisch beoordelen van informatie en het beoordelen van internetinformatie zou een vak moeten worden.
      Afijn met de mensen op en rond dit blog komt er wel een verandering aan.😇😘

      Geliked door 1 persoon

  6. Koen zegt:

    Goed betoog. Dank.

    Geliked door 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Goed bezig!
    En bedankt voor dit belangrijke nuance werk.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie